top of page

Afvallen?!? Nee, ik wil juist aankomen!


De vraag die ons heel vaak, eigenlijk het meest wordt gesteld is; hoe kun je op een gezonde manier afvallen en dan zó dat het er ook afblijft! Daarop antwoorden en voedingsplannen voor maken gaat ons prima af.


Maar af en toe krijgen we ook de vraag; hoe kan ik op een gezonde manier aankomen? Daar gaan we in deze blog een paar tips voor geven!


Vaak wordt door diëtisten geadviseerd om calorieën te gaan tellen, zowel voor afvallen als voor aankomen. Nou..... daar zijn Kim en ik allebei niet zo van.

Een calorie wordt omschreven als een eenheid van energie: je lichaam heeft voortdurend energie nodig voor alle lichaamsfuncties zoals je spijsvertering, je ademhaling en je prestaties in de sportschool, thuis of op je werk. Meer calorieën zou volgens deze definitie dan dus méér energie betekenen. Als het zo simpel was dan zouden alle mensen die junkfood eten en heel veel calorieën binnen krijgen moeten bruisen van de energie! En dat is nou net wat we niet zien!


Wat kan het aankomen nu in de weg staan?


Soms is het een probleem dat je schildklier te snel werkt waardoor je stofwisseling ook te snel werkt en je snel je voedsel verbrandt. Meestal gaat dit gepaard met een opgejaagd gevoel. Je kunt dit laten controleren.

Het kan zijn dat je darmflora niet goed werkt waardoor veel voedingsstoffen ongebruikt je lijf verlaten.

Een van de komende weken zullen we een stukje plaatsen over het verbeteren en in balans brengen van je darmflora.

Het kan zijn dat je veel stress hebt en je iemand bent wiens stofwisseling dan in de turbo-stand gaat.

Het kan ook zijn dat je simpelweg te weinig eet, ook al denk je van niet.


Voor aankomen geldt eigenlijk hetzelfde als voor afvallen; gun je lichaam de tijd. Verwacht niet dat je in twee weken vijf gezonde kilo’s kunt aankomen. Je lichaam zal moeten wennen aan een nieuw evenwicht, neem er de tijd voor!


Een tip is: eet zes (!) keer per dag; voeg dus (gezonde) snacks toe tussen je maaltijden in.


Eet langzaam aan steeds een beetje meer dan je gewend bent, maar zorg dat je je goed blijft voelen.


Drink niet tijdens je maaltijd.


Eet ’s avonds nog wat gezonde vetten/eiwitten, maar dan liever geen zoetigheid of snelle koolhydraten; zij kunnen je slaap verstoren.


Eet je zuivel kies dan de volvette producten.


Ongebrande noten zijn pakketjes vol met eiwitten en gezonde vetten. Zet ze bovenaan je lijstje en eet ze dagelijks: amandelen, walnoten, hazelnoten, paranoten, ongebrande cashewnoten, macadamia’s en pistachenootjes. Pinda’s zijn peulvruchten, geen noten, laat die liever staan. Je kunt er plantaardige melk van maken, of notenpasta’s, of ze gewoon zo eten. Strooi ze royaal over je ontbijt en salades. Als je notenpasta’s niet zelf wilt maken in je blender, koop dan kant-en-klare notenpasta’s en snack dan met een bakje fruit met een lekkere lepel notenpasta eroverheen. Een lekkere noten-snack is ook deze!

Hetzelfde geldt voor zaden en pitten; de keuze is reuze. Zonnebloempitten, pompoenpitten, ljnzaad, sesamzaad, chiazaad, hennepzaad, pijnboompitten enz. Ook hier kun je plantenmelk of zadenpasta’s van maken. Plantaardige melk is prima basis voor romige smoothies en bij 't willen aankomen, een betere keuze als water. Rooster ze licht in je koekenpan en strooi ze over je ontbijt, salades, stamppotjes, toetjes.


Tropische vruchten zijn zoete pakketjes boordevol vitamines en mineralen.

Ananas, mango, papaja, passievrucht en bananen zijn ook nog erg lekker. Je kunt ze eten in een mix als ontbijt samen met bv een gezonde granola en wat gezonde vetten. Je kunt ze ook blenden samen met een plantaardige melk; hiermee heb je een heerlijke romige snack. Voeg zo nodig een dadel toe om het wat extra te zoeten, mocht je dit lekker vinden. Vervang regelmatig het drinken van een glas water, thee of koffie door zo’n gezonde smoothie. (nog een lekker recept is deze)

Veel fruit is ook gedroogd te koop: banaan, mango, appel, pruimen, gojibessen, rozijnen, vijgen, dadels, aardbeien enz. Ook allemaal prima producten met gezonde suikers om wat extra toe te voegen. Bouw je assortiment langzaam op. Je kunt ze toevoegen aan je ontbijt, in een salade, zo als snack eten en in gezonde desserts of taartjes verwerken. Deze gevriesdroogde fruitsoorten zijn een enorme aanrader; aardbei, appel, perzik! Of maak met noten en gedroogd fruit deze balletjes voor tussendoor!


Noten, pitten en zaden bevatten al gezonde vetten. Maar denk ook aan andere gezonde vetten zoals extra vierge kokosolie, extra vierge olijfolie, walnotenolie, lijnzaadolie, avocado-olie, MCT olie. Giet eens een scheutje over je fruitontbijt of in je smoothie. Bewaar alle plantaardige oliën in je koelkast om bederf te voorkomen. Kokosolie en olijfolie mogen buiten de koelkast. Ga wel altijd voor een biologische soort.


Avocado’s zijn bommen vol met gezonde voedingstoffen. Verwerk ze in salades, bv een eiersalade, eet ze als snack met wat peper en zout erover, maak er een romige smoothie mee of verwerk ze in een toetje met banaan en cacao.


Voeg tot slot granen toe aan je dagelijkse menu. Kies glutenvrije granen of pseudogranen zoals havermout, quinoa, boekweit, gierst, amaranth, teff of bruine rijst. Als je ze kookt kun je ook hier een plantaardige melk van maken. Quinoa, rijst en boekweit kun je poffen: erg lekker in je ontbijt.

Extra tips:

- Meng een beker plantaardige melk met zoet fruit, een kopje gekookte pseudogranen of havermout, enkele lepels notenpasta en wat honing. Neem dit regelmatig als extraatje. Dit is alleen geschikt als je écht ondergewicht hebt en goed beweegt!

- Neem bij de maaltijden of als tussendoortje een extra shake met plantaardige eiwitten (dus niet als maaltijdvervanger, maar extra!)


Goed om tot slot te weten: Als we spieren niet gebruiken dan nemen deze af; herkenbaar voor diegene die ooit een arm of been in het gips gehad heeft. Vooral boven de 40 zijn je spieren nogal snel “weg” als je ze niet gebruikt. Wil je meer spiermassa (dan vet) om je middel, dan betekent dat dat je niet om krachttraining heen kan! Hoe meer je spieren gebruikt en voedt met goede plantaardige eiwitten, hoe groter de massa wordt!


De groen dikgedrukte en onderstreepte producten en recepten in deze blog bevatten een link, waardoor je door erop te klikken, direct naar 't betreffende product of recept gaat!


Comments


Populairste blogs
Eerder geplaatst
Volg Pure Generaties
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon