Afvallen?!? Nee, ik wil juist aankomen!


De vraag die ons heel vaak, eigenlijk het meest wordt gesteld is; hoe kun je op een gezonde manier afvallen en dan zó dat het er ook afblijft! Daarop antwoorden en voedingsplannen voor maken gaat ons prima af.


Maar af en toe krijgen we ook de vraag; hoe kan ik op een gezonde manier aankomen? Daar gaan we in deze blog een paar tips voor geven!


Vaak wordt door diëtisten geadviseerd om calorieën te gaan tellen, zowel voor afvallen als voor aankomen. Nou..... daar zijn Kim en ik allebei niet zo van.

Een calorie wordt omschreven als een eenheid van energie: je lichaam heeft voortdurend energie nodig voor alle lichaamsfuncties zoals je spijsvertering, je ademhaling en je prestaties in de sportschool, thuis of op je werk. Meer calorieën zou volgens deze definitie dan dus méér energie betekenen. Als het zo simpel was dan zouden alle mensen die junkfood eten en heel veel calorieën binnen krijgen moeten bruisen van de energie! En dat is nou net wat we niet zien!


Wat kan het aankomen nu in de weg staan?


Soms is het een probleem dat je schildklier te snel werkt waardoor je stofwisseling ook te snel werkt en je snel je voedsel verbrandt. Meestal gaat dit gepaard met een opgejaagd gevoel. Je kunt dit laten controleren.

Het kan zijn dat je darmflora niet goed werkt waardoor veel voedingsstoffen ongebruikt je lijf verlaten.

Een van de komende weken zullen we een stukje plaatsen over het verbeteren en in balans brengen van je darmflora.

Het kan zijn dat je veel stress hebt en je iemand bent wiens stofwisseling dan in de turbo-stand gaat.

Het kan ook zijn dat je simpelweg te weinig eet, ook al denk je van niet.


Voor aankomen geldt eigenlijk hetzelfde als voor afvallen; gun je lichaam de tijd. Verwacht niet dat je in twee weken vijf gezonde kilo’s kunt aankomen. Je lichaam zal moeten wennen aan een nieuw evenwicht, neem er de tijd voor!


Een tip is: eet zes (!) keer per dag; voeg dus (gezonde) snacks toe tussen je maaltijden in.


Eet langzaam aan steeds een beetje meer dan je gewend bent, maar zorg dat je je goed blijft voelen.


Drink niet tijdens je maaltijd.


Eet ’s avonds nog wat gezonde vetten/eiwitten, maar dan liever geen zoetigheid of snelle koolhydraten; zij kunnen je slaap verstoren.


Eet je zuivel kies dan de volvette producten.


Ongebrande noten zijn pakketjes vol met eiwitten en gezonde vetten. Zet ze bovenaan je lijstje en eet ze dagelijks: amandelen, walnoten, hazelnoten, paranoten, ongebrande cashewnoten, macadamia’s en pistachenootjes. Pinda’s zijn peulvruchten, geen noten, laat die liever staan. Je kunt er plantaardige melk van maken, of notenpasta’s, of ze gewoon zo eten. Strooi ze royaal over je ontbijt en salades. Als je notenpasta’s niet zelf wilt maken in je blender, koop dan kant-en-klare notenpasta’s en snack dan met een bakje fruit met een lekkere lepel notenpasta eroverheen. Een lekkere noten-snack is ook deze!