Wát is nu eigenlijk diabetes en kunnen we er zelf iets aan doen?


Diabetes is een stofwisselingsziekte: de hoeveelheid suiker, oftewel glucose, in het bloed is te hoog. Daarom spreek je ook wel van 'suiker' of suikerziekte.

De glucose is afkomstig uit de koolhydraten in onze voeding. Koolhydraten zitten bijvoorbeeld in brood, aardappelen, pasta en rijst en in zoete producten, zoals jam, limonade, koek en gebak.

Wanneer de koolhydraten uit onze voeding in ons lichaam worden omgezet in glucose, vervoert het bloed dit naar alle cellen in het lichaam. Deze cellen gebruiken glucose als brandstof, waardoor we energie krijgen om te leven, te bewe­gen, te groeien, te spelen en te denken.

Het bloed heeft een soort ‘sleutel’ nodig om de brandstof (glucose) in de cellen te krijgen: insuline.

Insuline is een hormoon dat wordt gemaakt in de alvleesklier. Bij mensen met diabetes maakt de alvleesklier te weinig dan wel geen insuline meer aan, of reageert het lichaam niet goed op de insuline.

En daar gaat het mis.

Er ontstaan klachten door het teveel aan ‘werkloze’ glucose in het bloed en het gebrek aan glucose (oftewel brandstof) in de cellen.

Voorbeelden van klachten kunnen zijn: veel moeten plassen, dorst, vermoeidheid en snelle gewichtsafname. Maar ook jeuk, slecht zicht en moeizaam genezende wondjes komen voor.

(Wanneer diabetes niet goed behandeld wordt kan dit zelfs leiden tot oogaandoeningen, hart- en vaatziekten, voetproblemen, dementie, zenuwschade, huidproblemen en nieraandoeningen).

Meer dan 90% van de mensen die aan diabetes lijden, hebben het type 2 diabetes.

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om diabetes type 2 te krijgen. Vooral als het vet rond de buik zit.

Uit ervaring binnen de praktijk, kunnen we zeggen dat je met een 'gezonde levensstijl' diabetes type 2 zou kunnen verminderen of zelfs omkeren.

Onder een gezonde levensstijl vallen; meer bewegen, meer ontspannen en uiteraard minder brood, pasta, ongezonde vetten (lees onnatuurlijke vetten), suiker en witmeelproducten eten en juist meer gezonde, natuurlijke vetten en voedingsbronnen die rijk zijn aan eiwit en vetzuren.

Door een gezondere levensstijl kan de alvleesklier (pancreas), en daarmee het lichaam, tot rust komen.

Omdat er door de gezondere voeding minder snelle koolhydraten gegeten worden, hoeft het lichaam minder insuline aan te maken en zijn de schommelingen ook niet zo groot.

Dus ons advies zou zijn:

- eet geen geraffineerde suikers meer. Hieronder valt ook fructose, high fructose corn syrup en de talloze andere namen die zijn bedacht voor suiker.

- overweeg dagelijks voedingssupplementen te nemen om je lichaam te ondersteunen (zoals bv extra vit D3 en visolie) en eet biologisch fruit/ groenten en goede vetten (kokosvet/ olijfolie/ roomboter)

- doe dagelijks aan lichaamsbeweging

- vermijd bewerkte voedingsmiddelen en zuivelproducten.

- eet bv havermout; havermoutpap bevat super veel vezels die de darmperistaltiek bevorderen. Daarnaast zorgen vezels ervoor dat de suikers die tijdens een maaltijd gegeten worden minder snel in de bloedbaan terecht komen. Een vezelrijke maaltijd zorgt dus voor een minder hoge bloedsuikerspiegel.