Wát is nu eigenlijk diabetes en kunnen we er zelf iets aan doen?


Diabetes is een stofwisselingsziekte: de hoeveelheid suiker, oftewel glucose, in het bloed is te hoog. Daarom spreek je ook wel van 'suiker' of suikerziekte.

De glucose is afkomstig uit de koolhydraten in onze voeding. Koolhydraten zitten bijvoorbeeld in brood, aardappelen, pasta en rijst en in zoete producten, zoals jam, limonade, koek en gebak.

Wanneer de koolhydraten uit onze voeding in ons lichaam worden omgezet in glucose, vervoert het bloed dit naar alle cellen in het lichaam. Deze cellen gebruiken glucose als brandstof, waardoor we energie krijgen om te leven, te bewe­gen, te groeien, te spelen en te denken.

Het bloed heeft een soort ‘sleutel’ nodig om de brandstof (glucose) in de cellen te krijgen: insuline.

Insuline is een hormoon dat wordt gemaakt in de alvleesklier. Bij mensen met diabetes maakt de alvleesklier te weinig dan wel geen insuline meer aan, of reageert het lichaam niet goed op de insuline.

En daar gaat het mis.

Er ontstaan klachten door het teveel aan ‘werkloze’ glucose in het bloed en het gebrek aan glucose (oftewel brandstof) in de cellen.

Voorbeelden van klachten kunnen zijn: veel moeten plassen, dorst, vermoeidheid en snelle gewichtsafname. Maar ook jeuk, slecht zicht en moeizaam genezende wondjes komen voor.

(Wanneer diabetes niet goed behandeld wordt kan dit zelfs leiden tot oogaandoeningen, hart- en vaatziekten, voetproblemen, dementie, zenuwschade, huidproblemen en nieraandoeningen).

Meer dan 90% van de mensen die aan diabetes lijden, hebben het type 2 diabetes.

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om diabetes type 2 te krijgen. Vooral als het vet rond de buik zit.

Uit ervaring binnen de praktijk, kunnen we zeggen dat je met een 'gezonde levensstijl' diabetes type 2 zou kunnen verminderen of zelfs omkeren.

Onder een gezonde levensstijl vallen; meer bewegen, meer ontspannen en uiteraard minder brood, pasta, ongezonde vetten (lees onnatuurlijke vetten), suiker en witmeelproducten eten en juist meer gezonde, natuurlijke vetten en voedingsbronnen die rijk zijn aan eiwit en vetzuren.

Door een gezondere levensstijl kan de alvleesklier (pancreas), en daarmee het lichaam, tot rust komen.

Omdat er door de gezondere voeding minder snelle koolhydraten gegeten worden, hoeft het lichaam minder insuline aan te maken en zijn de schommelingen ook niet zo groot.

Dus ons advies zou zijn:

- eet geen geraffineerde suikers meer. Hieronder valt ook fructose, high fructose corn syrup en de talloze andere namen die zijn bedacht voor suiker.

- overweeg dagelijks voedingssupplementen te nemen om je lichaam te ondersteunen (zoals bv extra vit D3 en visolie) en eet biologisch fruit/ groenten en goede vetten (kokosvet/ olijfolie/ roomboter)

- doe dagelijks aan lichaamsbeweging

- vermijd bewerkte voedingsmiddelen en zuivelproducten.

- eet bv havermout; havermoutpap bevat super veel vezels die de darmperistaltiek bevorderen. Daarnaast zorgen vezels ervoor dat de suikers die tijdens een maaltijd gegeten worden minder snel in de bloedbaan terecht komen. Een vezelrijke maaltijd zorgt dus voor een minder hoge bloedsuikerspiegel.

Zo toonde een onderzoek aan dat wanneer diabetespatiënten meer havermoutpap eten, ze 40% minder insuline hoefden te spuiten, dat geeft dan het belang van het eten van vezels weer.

Het mooie is dat veel gezonde producten eigenlijk veel vezels bevatten!

Peulvruchten zijn bijvoorbeeld ook een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Het mooiste aan peulvruchten is dat ze de bloedsuikerspiegel stabiliseren. Daarnaast bevatten ook deze peulvruchten weer veel vezels. Ze zorgen naast het gezonde effect op de bloedsuikerspiegel ook voor een vol gevoel. Onder de peulvruchten vallen oa bonen, erwten, linzen. Er zijn tegenwoordig ook pasta en rijst soorten obv peulvruchten zoals linzen en kikkererwten.

Groenten horen volgens ons de basis te vormen van je voedingspatroon (dit in tegenstelling tot de schijf van vijf waar brood en graanproducten de basis zijn).

Kruiden zoals peterselie, tijm, rozemarijn, kurkuma, basilicum, oregano, marjolein, munt en kaneel kunnen een positieve invloed hebben op verouderingsziekten zoals diabetes.

Kaneel kan ondersteunen om de insuline gevoeligheid te verhogen. Oftewel het lichaam hoeft minder insuline aan te maken om dezelfde hoeveelheid glucose op te kunnen nemen.

Hierdoor hoeft je alvleesklier geen overuren te draaien na een suikerrijke maaltijd. Kaneel kan dus preventief ingezet worden, maar kan ook behulpzaam zijn voor mensen die al diabetes hebben.

Kaneel zou er ook voor kunnen zorgen dat je bloedsuikerspiegel verlaagt. Kaneel zou ook invloed kunnen hebben op verschillende darm-enzymen, waardoor 't ondersteunend zou kunnen werken bij de afbraak van koolhydraten (vertragen).

Hierdoor zou de glucosespiegel in het bloed dus minder snel kunnen stijgen.

Onderzoek heeft aangetoond dat ook koffie een beschermend effect zou kunnen hebben tegen verschillende verouderingsziekten waaronder diabetes.

Dit komt doordat koffie in de cellen het nrf2-eiwit zouden kunnen activeren. Dit eiwit zet allerlei andere eiwitten aan om onze cellen te beschermen tegen vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn een soort van giftige stoffen in ons lichaam en je wilt niet dat deze onze cellen beschadigen. En laat diabetes nou net een ziekte zijn waarbij een overmaat van vrije radicalen een belangrijke rol speelt.

Belangrijk om te onthouden is dan wel dat je koffie zonder melk en suiker drinkt!

Ook zwarte chocolade zou kunnen zorgen voor een beter insulinerespons net als kaneel doet. De polyfenolen zouden de hoeveelheid stikstofoxiden in het bloed kunnen verhogen en dit stikstofoxide zou dan weer de insulinegevoeligheid kunnen verhogen.

Het lichaam zou hierdoor dus beter suiker kunnen verwerken en opslaan, zodat suiker minder lang in de bloedbaan blijft.

Het is zelfs gebleken uit een onderzoek dat bij personen die een ontregelde bloedsuikerspiegel hadden, die gedurende 15 dagen elke dag een stuk zwarte chocolade te eten kregen, hun insulinerespons twee keer zo sterk werd. Daarnaast daalde hun bloeddruk meer dan dat ze voor elkaar kregen met bloeddrukmedicatie.

Heb je nou vragen naar aanleiding van deze blog, of wil je weten hoe 't met jouw hormoonhuishouding (insulinegevoeligheid) gesteld is? Neem dan contact op via

daphne@puregeneraties.nl en/of plan direct een afspraak voor een EMB-test!

Uiteraard zijn de tips in deze blog nooit een vervanging van medische zorg en dient deze alleen ingezet te worden als hulpmiddel. Twijfel je over je gezondheid en eventuele bijbehorende klachten, raadpleeg dan altijd een arts of specialist op dit gebied.

#diabetes #diabetes1 #diabetes2 #suiker #snellekoolhydraten #goedevetten #eiwitrijk #voedingsplan #leefstijl #beweging #goedevoeding

Populairste blogs
Eerder geplaatst
Volg Pure Generaties
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

© 2016 by PURE GENERATIES

PRIVACYVERKLARING!

Disclaimer!

Algemene voorwaarden!

 

 

PURE GENERATIES:

 

Kim Moorman

Daphne van Wietmarschen

(06-42269404)

Gerst 6

7623 HJ Borne

 

 

DO PG logo RGB.JPG