Noten; gezond of caloriebom?

Dat is toch vaak de ‘hamvraag’! Noten worden vaak aangeraden als bijvoorbeeld gezond tussendoortje, maar aan de andere kant horen we ook met regelmaat adviezen dat ze veel calorieën bevatten, zwaar verteerbaar zijn en een verzurend effect hebben. Wat is nou waar en welk advies over noten willen wij aan jullie geven? Dat lees je in deze blog..



Waaruit bestaan noten?

Noten bevatten met name veel eiwitten, ijzer, vitamine E, B-vitaminen en magnesium. Noten bestaan voor ongeveer de helft uit vet. Dat klinkt voor veel mensen als ‘ongezond’, echter mensen die ons volgen, weten dat wij een groot onderscheid maken tussen ‘gezond’ en ‘ongezond’ vet. Uiteraard worden we van buitenaf ook vaak bang gemaakt voor vetten, want waarom zijn er anders zoveel producten in de supermarkt te vinden die groots adverteren met oa ‘0% vet’? In ’t verleden dachten mensen (en ‘geleerden’) dat je van vet hart- en vaatziekten krijgt en overgewicht, uiteraard zit er een kern van waarheid in als je ’t hebt over de ‘ongezonde’ gefabriceerde vetten; de transvetten. Gelukkig weten we nu dat we als mensen vetten nodig hebben om energie uit te halen en dat we ook vetten nodig hebben om (lichaams-)vet te verbranden. Noten zijn een natuurlijk product en mits je kiest voor de ongebrande, ongezouten variant, zijn ze een perfecte bron om energie, mineralen en vitaminen uit te halen.

In onderstaand overzichtje staat hoeveel energie (calorieën), onverzadigd vet en verzadigd vet een aantal verschillende nootsoorten bevatten. Omdat alle noten een andere samenstelling hebben, adviseren wij in principe altijd om gemengde noten te eten of je gebruik qua soorten goed af te wisselen. Zo krijg je ’t beste van elke soort binnen!

Nootsoort Amandelen

Aantal 10

Calorieën 120

Onverzadigd vet (gram) 10

Verzadigd vet (gram) 1


Nootsoort Hazelnoten

Aantal 10

Calorieën 70

Onverzadigd vet (gram) 7

Verzadigd vet (gram) 0


Nootsoort Pistachenoten

Aantal 10

Calorieën 60

Onverzadigd vet (gram) 4

Verzadigd vet (gram) 1


Nootsoort Cashewnoten

Aantal 10

Calorieën 120

Onverzadigd vet (gram) 8

Verzadigd vet (gram) 2


Nootsoort Walnoten

Aantal 10

Calorieën 250

Onverzadigd vet (gram) 22

Verzadigd vet (gram) 2


Nootsoort Pecannoten

Aantal 10

Calorieën 140

Onverzadigd vet (gram) 13

Verzadigd vet (gram) 1


Nootsoort Paranoten

Aantal 3

Calorieën 70

Onverzadigd vet (gram) 5

Verzadigd vet (gram) 2

Een hele korte toelichting over verzadigde en onverzadigde vetten is hier wellicht wel op zijn plek, omdat je in ’t overzichtje kan zien dat dit ook enorm verschilt per noot-soort. Veel mensen denken dat verzadigde vetten niet gezond zijn en onverzadigde vetten wel, dit klopt niet. Dit ligt niet zo zwart-wit. Heel kort kunnen we zeggen dat we beide vet-soorten nodig hebben, alleen de transvetten niet, deze kun je beter vermijden. Tegenwoordig laten veel wetenschappelijke onderzoeken ook zien, dat ’t niet de vetten zijn waar we bang voor moeten zijn en moeten vermijden, maar juist suiker. Juist toen de industrie begon met vetten uit producten te halen, staken vele (lichamelijke-)aandoeningen de kop op. Wil je hier meer over weten en de onderzoeken inzien? Google eens..