Hypnobirthing (deel 1)


Tegenwoordig komt de term hypnobirthing steeds vaker voorbij, ’t is enigszins ‘hip’ doordat oa Doutzen Kroes in de media vertelde dat ook zij een hypnobirthing cursus volgde en haar bevalling op deze manier in ging.

Alleen maar goed, want hoe meer mensen hebben gehoord van deze ontspannen, natuurlijke manier van bevallen, hoe beter toch?

Zelf kende ik ’t doordat ik Tanja Leerkotte van ‘Geboortewijsheid’ al enige tijd volg. Ik ken haar vanuit mijn schooltijd (en Jan ook) en zag wel eens iets hierover voorbij komen.

In deze blog neem ik jullie mee in een stukje uitleg over wat hynobirthing is, een zeer persoonlijk stuk over waarom ik (wij!) ervoor kozen hier een cursus over te volgen, hoe deze dag was en hoe ik hierdoor nu kijk naar de aanstaande bevalling.

Waarom was ik, waren wij, opzoek naar een ondersteuning tav de bevalling, eigenlijk is ’t antwoord daarop heel ‘simpel’ want als ik even goed voelde, voelde ik enige ‘angst’ en onzekerheid en met deze 2 dingen, wilde ik deze bevalling niet ingaan.

De bevalling van Kick was heus geen drama, maar dat ’t een fijne ervaring was waar ik met trots aan terug denk? Nee, ’t voelde vooral als iets waarin ik (en mijn lijf) gefaald had.

Zelf was ik er altijd erg van overtuigd dat ik pijn erg goed kan ondergaan (dit ivm mijn verleden en dagelijkse pijn) en best getraind ben in goed en bewust kunnen ontspannen wanneer dit nodig is. Vooraf was ik dus ook erg resoluut dat ik geen pijnstilling wenste.

Toen de weeën serieus begonnen te worden (al best snel), merkte ik dat ik een gevecht begon te voeren tegen deze pijn. Dit kon ook nog redelijk toen er nog wat tijd tussen de weeën zat, maar al snel kreeg ik heftige weeën die elkaar soms met nog geen 1,5 minuut pauze opvolgden. Je begrijpt dat ik vanaf dat moment totaal in dat gevecht bleef steken en totaal verkrampt in bed lag.

Mentaal had ik ook ‘issues’ op dat moment, want ik hoorde bij aankomst in ’t ziekenhuis dat ik minder ontsluiting had, als waar ik mee vertrokken was, dit was echt een beste klap in m’n gezicht, want in de tussentijd had ik voor mijn gevoel zoveel werk geleverd met de weeën (storm) en dat had geen resultaat?! Nog meer verzet en gevecht dus en dan tussendoor ook nog bedenken dat je op een manier bezig bent die niet meer bij je past en dat je weet dat ’t anders moet voor enig resultaat, maar dit niet kunnen omzetten, jullie kunnen je wellicht enigszins voorstellen hoe deze uren voorbij zijn gegaan.

Op dat moment is mijn redding geweest dat ze ondanks mijn wens ‘zelf’ te bevallen, toch een beetje gepusht hebben een ruggenprik te nemen, want ik was totaal uitgeput en had anders waarschijnlijk niet zelf Kick kunnen baren.

Na de ruggenprik kwam er rust, opluchting en ontspanning, maar ook tranen omdat ik zo gefaald had voor mijn gevoel. Gelukkig kon ik dit snel ‘goed maken’ doordat de ontsluiting ineens doorging naar volledig en met 2 pers-weeën Kick op mijn kracht geboren werd.

Uiteraard vergeet je dan spontaan wat er aan vooraf is gegaan en ben je rete-trots, maar tijdens deze 2e zwangerschap kwam ‘t ‘onderdrukte’ gevoel weer opspelen.. Naast mijn gevoel over deze bevalling, waren er ook bij Jan wel wat punten waar hij mee zat, want wat voor rol kun je nou eigenlijk vervullen als man tijdens de bevalling, ook hij had ’t gevoel weinig voor mij te hebben betekend en van hypnobirthing lazen wij dat ook de man een grote rol kan spelen, dit sprak ons aan.

Uiteraard moest Jan wel even ‘slikken’ toen hij hoorde dat hij een cursus van een héle dag moest gaan volgen + alle oefeningen vooraf en nadien, maar na overleg wisten we allebei dat we dit ‘moesten’ gaan doen.

Wat is hypnobirting nou eigenlijk? Letterlijk betekent dit ‘hypnose voor bevallen’. Veel mensen associëren dit met gekke hypnose-technieken die ze wel eens voorbij hebben zien komen op tv, maar eigenlijk is hypnose niet meer dan een vorm van een concentratie, een bewustzijnstoestand.

Met je eigen gedachten zijn, in je eigen wereld, eigenlijk iets wat best al veel vrouwen bij tijd en wijle wel ervaren tijdens hun bevalling bij totale ontspanning; ‘ik was helemaal in mijn eigen wereldje’.

Eigenlijk kun je hypnose net zo goed ontspanning, dagdromen, in gedachten verzonken zijn, meditatie, concentratie etc noemen. Omdat veel mensen 1 of meerdere van deze vormen wel kennen, kan iedereen deze vorm van hypnose dus ook leren.

Hypnose is dus niet iets mysterieus of ongewoons, bijna iedereen maakt in ’t dagelijks leven hypnoseachtige toestanden mee (op de automatische piloot naar huis rijden, verzonken zijn in boek/film). Tijdens hypnose zijn onze zintuigen wel in staat om alles om ons heen waar te nemen, maar ’t dringt niet echt tot ons door.

Uiteraard kunnen we elk moment zelf beslissen om onze gedachten weer ergens anders op te vestigen, daar heb je zelf 100% controle over.

Iedere vorm van hypnose is zelfhypnose. Het is mogelijk om zo je onderbewuste te bereiken en door hypnose staat dit onderbewustzijn meer open voor suggesties en juist dit stuk ga je gebruiken in de voorbereiding op een positieve bevalling.

Iedereen weet dat ’t enorm belangrijk is om te ontspannen tijdens de bevalling, maar vaak spelen er vele factoren mee waardoor ’t niet lukt voor vrouwen om écht te ontspannen, dit kan puur bij de vrouw zelf liggen, maar vergeet niet de omgevingsfactoren (bijv angst bij man, rol van verloskundige, verpleegsters etc) hierbij.

Als je in ’t normale leven moeilijk kunt ontspannen, kun je niet verwachten dat je dit gedurende de bevalling wel goed kunt, van belang is dus om goed en veel te oefenen met diepe ontspanning (hypnose), zodat je op deze ervaringen kunt teruggrijpen tijdens de bevalling. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen, kun je positiviteit in ‘programmeren’, oefenen met de bevallingsroes en heel belangrijk; zorgen, angsten en twijfels loslaten (hierbij krijg je hulp tijdens de cursus).

Van groot belang is dat je je gaat realiseren wat stress (-modus) doet met je lichaam en de lichaamsprocessen die een grote rol spelen tijdens de bevalling (pijn!). Zodra je hiervan de logica gaat inzien, zie je direct ’t enorm grote belang van ontspanning voor een rustige, soepele, (nagenoeg) pijnloze bevalling.

Al voor de cursusdag ontvang je een prachtig boek/e-book wat enorm prettig leest en waarin op een toegankelijke manier wordt toegelicht hoe dit voorgaande werkt en wat er nodig is voor een positieve, natuurlijke bevalling. Ook staan hierin duidelijk allerlei technieken en oefeningen uitgelegd. Deze dien je zelf, samen met je partner, te oefenen tijdens de zwangerschap, desgewenst ondersteund door filmpjes en/of mp-3 bestanden waartoe je toegang hebt na aanmelding. Ook staan in dit boek heel praktische tips tav bevallingshoudingen, opstellen van een geboorteplan en staan er veel ervaringsverhalen achterin.