Tinnitus, kun je daar (met voeding) iets tegen doen?


Oorsuizen (tinnitus) is geluiden horen, zoals gefluit, gesis of brommen, in één of beide oren zonder dat het daadwerkelijk buiten het hoofd aanwezig is. De geluiden zijn er constant of met tussenpozen.  

Er zijn vele oorzaken van tinnitus te noemen. 


Omdat voeding onze specialiteit is, gaan we tinnitus op deze manier uitlichten! 


In de Traditionele Chinese Geneeskunde en in de Ayurveda zijn oorsuizen een symptoom van onbalans in de lever-energie en de nier-energie.

Samengevat duidt een hoge piep op aandacht voor de lever en een lage piep voor de nieren. 

Is er sprake van een leveruitputting dan kunnen ook duizeligheid, slaapproblemen, buikklachten, chronische ontstekingen en hooikoorts bijkomende klachten zijn. 

Is de nierenergie zwak (lege accu) dan kunnen daar onderrugklachten, slechte concentratie en korte termijnleveringen, een sterke zoutbehoefte en opvliegers bij voorkomen. 


Door een tekort aan vitamine B6 zou een disbalans kunnen optreden tussen het aminozuur GABA en het aminozuur glutamaat, dat oorsuizen tot gevolg zou kunnen hebben. 

Te veel eiwitten en te veel koolhydraten in het dagelijks voedingspatroon zijn daar vaak debet aan.

Van de koolhydraten zijn het vooral de suikers en geraffineerde voeding die voor een vitamine B6 tekort zouden kunnen zorgen. 

Er zou ook een allergie achter kunnen schuilen, waardoor voedingsstress optreedt. 

Er is bijna altijd sprake van een vrije radicalen-belasting (en te weinig antioxidanten om deze te “bestrijden”) 

Het slijmvlies verdient naar onze mening grote aandacht, met name het darmslijmvlies.

Bij oorsuizen is er een grote kans op allergie voor salicylaten. Allergiën kunnen ontstaan als het darmslijmvlies niet optimaal is en ongewenste stoffen de bloedbaan in kunnen waardoor het immuunsysteem reageert met een afweer bv in de vorm van een allergie. Spijsverteringsproblemen zouden dus oorsuizen tot gevolg kunnen hebben. 


Bij oorsuizen zou er een gebrek kunnen zijn aan: 


-De B-vitaminen 1, 5, 6, 11, 12 en vitamine K

-Het mineraal Zink

-Onverzadigde omega-3-vetten

-Onverzadigde vet omega-6-GLA

-Glutamine

-Voeding om het slijmvlies op te bouwen 


Welke voeding zou je nu het beste kunnen beperken of zelfs vermijden

-Suiker, alcohol, geraffineerde kant-en-klare voeding

-Vermijden van linolzuur

-Vermijden van chocolade, rode wijn, kaas, soja

-Vermijden van rauwe vis  

-Vermijden van E621 (zie foto)

-Beperken van salicylzuur: bessen, kersen, aardbeien,