Black rice bowl! (Glutenvrij/Lactosevrij/Exorfinevrij)


Ken jij ZWARTE RIJST en haar GEZONDHEIDSVOORDELEN?


Zwarte rijst heeft een heerlijke zoete, ‘intense’ en nootachtige smaak en is daardoor niet alleen geschikt voor de avondmaaltijd, maar voor zoveel meer als; ontbijtjes, risotto, desserts, om plantaardige melk van te maken etc.


Zwarte rijst wordt tijdens ‘t koken diep paars en dat maakt ‘t een prachtige rijst voor een kleurrijk bordje eten! Dit kookvocht is ook weer bruikbaar om andere voedingsmiddelen mee te kleuren.. (denk bijv aan een ei!)


In zwarte rijst zitten meer ANTIOXIDANTEN als in blauwe bessen! Tegelijkertijd zitten er ook MEER vezels (ook 30% meer als in zilvervliesrijst) en vitamine E in en MINDER suiker. Antioxidanten zijn oa goed voor het lichaam, omdat ze vrije radicalen (schadelijke stoffen) kunnen afvangen/neutraliseren. Donkere, plantaardige antioxidanten beschermen ook de slagaders. Naast deze mooie eigenschappen, bevat zwarte rijst MEER EIWITTEN als bijv zilvervliesrijst. In zilvervliesrijst zit +/- 7,5 gram eiwitten per 100 gr, in zwarte rijst 10 gr.


Zwarte rijst komt uit China en was vroeger alleen bestemd voor de keizer, als een zeer exclusieve rijstsoort met een bijzondere kleur en werd daarom vaak ‘de verboden rijst’ genoemd


TIP: zwarte rijst moet je lang koken (45-60 min) als je de zwarte rijst eerst weekt, wordt deze ‘voorgegaard’ en kun je de kooktijd verminderen. Zo behoud je meer van de gezonde voedingsstoffen en wordt de rijst nóg zachter!


Sinds kort bestel je biologische zwarte rijst in onze webshop!


Uiteraaaaard bedachten we een heerlijk ontbijtreceptje voor jullie met deze zwarte rijst! Zo romig en vol van smaak, dit wil je...


Black-rice-bowl (2 pers óf 1 grote eter..)

  • Glutenvrij

  • Lactosevrij/melkeiwitvrij

  • Exorfinevrij (ivm de honing niet elke dag als ontbijt )

Wat heb je nodig:

(De groen onderstreepte producten zijn door aan te klikken direct te bestellen in de Pure Generaties Webshop!)


Bereiding:


Kook de zwarte rijst in de kokosmelk zo’n 50-60 minuten met de deksel op de pan op een lage warmtebron, proef of hij gaar is, laat daarna nog even 10 min staan met de deksel op de pan (ondertussen kun jij lekker de vaatwasser uitruimen, douchen of gewoon rustig zitten en een kopje thee drinken..) De mango mag in reepjes of blokjes gesneden worden, wat jij leuk vindt! Pak een mooi schaaltje doe de rijst hierin, roer de honing hierdoor. Top af met de mango en flink veel kokosvezels!


Geniet ervan!!!


TIPS:

  • zwarte rijst moet dus lang koken. Als je ‘t eerst weekt, wordt ’t ‘voorgegaard’ en kun je de kooktijd verminderen!

  • Kook de rijst op een rustig moment in ‘t voren, zodat je ontbijtje zo klaar is op een doordeweekse dag!