Snacken en snaaien, kun jij dat laten? (met deze tips van de Pure Generaties vast wel!)


Oké iedereen weet dat snacken en snaaien tussen de maaltijden door en dan vooral uit de categorie chips, chocolade, dropjes etc. niet goed voor je is.

Je wordt er (uiteindelijk) dikker door, maar ook kun je er lichamelijke klachten door ontwikkelen/in stand houden, denk bijvoorbeeld aan ontstekingen (in welke vorm dan ook).

Veel mensen denken dat als ze deze snacks nou vervangen door iets gezonds (groenten, nootjes, fruit) 't dan perfect gaat, helaas moeten we je ook dan teleurstellen..

In deze blog leggen we je graag uit waar de snack en snaai behoefte vandaan komt, waarom je 't aantal eetmomenten toch 't beste kan beperken, hoe je dit voor elkaar gaat krijgen en waarom 1 bepaald snackmoment wel 'geoorloofd' is, lezen jullie mee?

Eigenlijk herkent iedereen dat wel, ineens heb je zin/trek in iets lekkers, soms weet je niet eens wat direct, maar dat je iets 'moet' staat vast!

Wil je nou weten waar dit vandaan komt, kijk dan vooral eens naar je ontbijt. Welke voedingsstoffen zaten daarin of ontbrak 't vooral aan goede voedingsstoffen? Zaten er veel (onnodige) toevoegingen in wellicht?

Een voorbeeld; ontbijt van 2 (tarwe) boterhammen met margarine en pindakaas en chocoladepasta. Wat zit hier vooral in; suikers!

Waar ontbreekt 't aan; eiwitten, goede vetten en vezels! (al zitten in een 100% pure pindakaas zonder toegingen oa best veel goede vetten).

Wat doen nou deze suikers, ze zorgen ervoor dat er een piek komt in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor voel je je even energiek, maar deze 'snelle suikers' (lege suikers) zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel ook heel snel weer daalt.

Gevolg?

Je voelt je minder energiek worden en er wordt een signaaltje afgegeven dat je lichaam weer snel brandstof nodig heeft; pak snel iets want anders kan ik niet meer functioneren!

Nou hier is dan meteen de clou van 't verhaal; de snackbehoefte.

Een noodzakelijk signaal van je lichaam omdat 't geen goede brandstof heeft gekregen, om op te kunnen functioneren!

En denk dan niet alleen aan lichamelijk arbeid, maar álle lichaamsprocessen draaien voornamelijk op de energie die jij dient toe te voegen door oa voeding (uiteraard val je niet meteen neer als je dit keer op keer niet doet, maar de kwaliteit van de processen gaat achteruit en uiteindelijk komen er 'mankementen').

Geef je toe aan deze snaaibehoefte, dan gaat dit de hele dag zo verder; een piek, een dal, een piek, een dal, klinkt vermoeiend voor een lichaam hè?

Ennn vooral ook iets waar je lichaam 't erg druk mee heeft, terwijl 't misschien wel andere heel belangrijke taken te vervullen heeft!

De oplossing is om je suikerspiegel dus stabiel te houden, vooral met je ontbijt, want daar heb je dus de hele dag profijt van!

Nu zeggen wij niet dat je nooit meer suiker mag, want alles wat nooit mag dat wil een mens juist, maar probeer te focussen op wat je grotendeels binnenkrijgt aan voeding, heeft dit (nagenoeg) 100% voedingswaarde voor je lichaam?

Kan zij hier genoeg energie uit putten? Dan mag dat taartje of ijsje zo af en toe best, maar je zal merken dat de behoefte hieraan echt vele malen minder wordt.

Hoe ziet zo'n voedzaam ontbijt er dan uit? Waar je vooral op dient te letten, is dat 't dus veel voedingswaarde heeft. Is 't pure voeding, kan je lichaam er iets mee of is 't 'gefabriekt' eten, dan vooral laten liggen!

Zorg dat er genoeg eiwitten, goede vetten, vezels en langzame koolhydraten in zitten. Zitten er toch suikers in uit bijvoorbeeld fruit (dit heeft wel voedingswaarde), zorg er dan voor dat hier eiwitten of goede vetten tegenover staan die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel toch nagenoeg stabiel blijft.

Voorbeeld 1: