Vitamine B12 kan mega-belangrijk zijn voor een optimale gezondheid!


Vitamine B12 (cobalamine) is betrokken bij het verteren van koolhydraten, vetten en eiwitten, maar wist je dat deze vitamine is ook belangrijk bij de opname van vitamine B5, vitamine C, vitamine B11 (foliumzuur), vitamine A en ijzer.


Nóg een belangrijk gegeven: B12 is zeer belangrijk ivm de productie van DNA (dit is een unieke stof aanwezig in iedere celkern waarin de programmering van de cel is vastgelegd).


Daarnaast is Vitamine B12 ook nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren.

Vitamine B12 zou ook van belang kunnen zijn voor een goede weerstand!


B12 kan dus essentieel zijn voor een GOEDE GEZONDHEID!!


Vitamine B12 zit in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren.

Ook in plantaardige producten kan vitamine B12 voorkomen, bijvoorbeeld in gedroogde zeewier en algen.

Nadeel is dat een groot deel hiervan een variant is die niet actief is en het lichaam niet goed kan opnemen.

Ook kan de opname van vitamine B12 door de darm worden verlaagd door maag-darminfecties en bij aandoeningen waarbij de productie van maagzuur verminderd is, zoals atrofische gastritis.

Ouderen hebben vaker een vitamine B12 tekort omdat de productie van maagzuur afneemt.

Vitamine B12 is in de voeding gebonden aan een eiwit.

In de maag wordt oa door het maagzuur het eiwit losgekoppeld van de vitamine B12. Vervolgens bindt vitamine B12 in de dunne darm zich aan een ander eiwit: ‘Intrinsic Factor’.

Dit eiwit wordt in de maag gemaakt, maar koppelt pas in de darm aan vitamine B12. Deze koppeling is nodig voor de opname van vitamine B12 in het lichaam.

Dat gebeurt aan het einde van de dunne darm.


Waarschijnlijk neemt je lichaam zo’n 40 tot 50% van de vitamine B12 die je binnenkrijgt op.

En zoals ik vaak zie binnen mijn praktijk, gaat het daar nog wel eens mis.

Vrijwel alle vitamine B12 die het lichaam aanmaakt, wordt in je lever en je nieren opgeslagen. Het gaat om zo’n 2 tot 5 milligram die vooral in de lever wordt opgeslagen.

Je lichaam zal in eerste instantie deze reserves uit je lever en nieren gaan opmaken.

Zo kun je dus een tijd lang te weinig B12 binnen krijgen zonder dat je daar iets van merkt.


Wat kunnen oorzaken zijn van een B12-tekort:

  • Strikt vegetarisch/ veganistisch/ macrobiotisch dieet

  • Borstvoeding van een moeder met een onbehandelde vitamine B12-deficiëntie

  • Competitie in de darmen met vitamine B12 door: parasieten , bacteriële overgroei

  • Disruptie van opname in het ileum door: ziekte van Crohn, coeliakie,

  • Gastrectomie of gastrische ‘bypass’

  • Langdurig gebruik van maagzuurremmers (omeprazol, pantazol, nexium)

  • Medicijngebruik

  • Alcoholisme

  • Lachgas

In de dagelijkse praktijk wordt ook een andere oorzakelijk verband gezien namelijk “Energetische belasting” zoals bijvoorbeeld:

  • De toestand en belasting van de meridianen