Blog review: "Gezonde huid van binnenuit" van Dr. Whitney Bowe

June 8, 2019

“In 21 dagen naar een gezonde huid en een stralend gevoel” 

 

Een aantal maandjes geleden ontving ik van Karakter uitgevers het boek ‘Gezonde huid van binnenuit’ van Dr. Whitney Bowe.

De titel klonk veelbelovend, maar al bladerend dacht ik vooral; sodeju wat veel tekst en geen enkel fotootje oid.

 

Ik was te snel met mijn oordeel dat dit boek misschien wel heel saai zou zijn om te lezen, want wat een verslavend boek om in te lezen!

 

Zoveel kennis, maar zo goed toegankelijk uitgelegd, zoveel herkenning vanuit ons vakgebied, echt ik was er vol van de afgelopen tijd!

Vooral Daphne kreeg regelmatig een fotootje van de tekst of een appje.

Graag neem ik jullie mee in wat dit boek jou zou kunnen bieden en uiteraard ook alvast wat stukjes waarmee je aan de slag kunt om jouw gezondheid en huid te verbeteren.

Wel enorm lastig om niet alles met jullie te willen delen uit dit boek, het is nl een schat aan informatie..

 

Schrijfster van dit boek is Dr. Whitney Bowe, ze is woonachtig in Amerika, hoofd van de afdeling dermatologie en vooraanstaand onderzoeker en vernieuwer in haar werkgebied.

Ze is één van de meest gevraagde dermatologen in Amerika en vaak te zien in populaire Amerikaanse tv-programma’s. 

In dit boek legt ze begrijpelijk uit dat je de huid niet als iets oppervlakkigs kan zien.

Al vrij snel in ‘t boek komt de relatie tussen darmen - hersenen - huid; de hersen-darm-huid-as, aan bod.

 

Wij kenden in ons vakgebied al de hersen-darm-as en wisten dat darmgezondheid af te lezen is aan iemands huid (je bent wat je eet), maar deze concrete term is ook nieuw voor ons.

Een waardevolle ontdekking!

 

Je kunt concluderen dat wanneer je huidproblemen hebt, dit bijna altijd voortkomt uit een zwakke of slecht functionerende as!

Simpel iets om deze as te ‘ervaren’; schrik je van iets, schaam je je voor iets of moet je blozen omdat iemand je complimenteert?

Dit is een directe reactie van iig je hersen-huid as!

Je emotie is tijdelijk af te lezen aan de conditie van de huid.

 

De inleiding van dit boek is direct heel interessant, want steeds vaker wordt benadrukt dat we te schoon zijn!

We hebben beestjes (bacteriën) nodig om goed & gezond te kunnen functioneren als mens.

Alleen in je huid bevinden zich al meer dan een biljoen bacteriën! Zijn deze uit balans dan kunnen huidaandoeningen ontstaan. 

Dus ook teveel of verkeerd reinigen van de huid kan de noodzakelijke huidbacteriën uitroeien en ontstekingen veroorzaken, terwijl je eigenlijk denkt goed (hygiënisch) bezig te zijn!

 

In dit boek staan strategieën om je gehele gezondheid te upgraden, want een gezonde stralende huid is een weerspiegeling van een goede algehele gezondheid. Meer bijkomende voordelen als je ’t plan van dr. Bowe volgt:

 

- gewichtsverlies 

- meer energie

- beter slapen 

- minder stress/beter met problemen om kunnen gaan 

- verlichting van angsten, depressieve gevoelens 

- verlichting van spijsverteringsproblemen 

- verlichting/omkering van stofwisselingsproblemen

- mentale helderheid 

- sterker immuunsysteem

- jeugdigere uitstraling 

 

Het boek is opgesplitst in 3 delen 

 

- Deel 1 Stralen van binnenuit (hoofdstuk 1 t/m 5)

- Deel 2 Stralen vanuit je darmen (hoofdstuk 6 t/m 9)

- Deel 3 Alles samenvoegen (hoofdstuk 10 + 11) 

 

Wat ik graag met jullie wil delen vanuit deel 1:

 

Dr. Bowe schrijft (vanuit vele onderzoeken naar voren komend) dat ‘t aantal mensen met huidaandoeningen schrikbarend snel toeneemt (eczeem/ acne/ couperose)

De meeste van deze mensen met huidklachten hebben ook andere lichamelijke aandoeningen, de huid is geen solitair orgaan!

Deze kun je dus ook niet effectief afzonderlijk behandelen, altijd combi van de huid behandelen en algehele gezondheid upgraden.

 

Zoals al even hierboven aangehaald moeten we uitkijken met reinigingsproducten en vooral met scrubben, dat doen mensen veel te vaak (en niet op een juiste manier), bacteriën (originele huidflora!) zijn nodig ook op je huid!

 

Dr. Bowe ziet steeds meer mensen met (ernstige) acne bij haar komen, na een intake komt ze er al vrij snel achter dat veel mensen producten (supplementen/ shakes/ repen) op basis van wei-eiwit nemen.

Echter heeft dit een directe invloed op ontstekingen (in de huid). Extra eiwitten tot je nemen is super voor je gezondheid, maar neem dan liever plantaardige eiwitten.

 

In dit deel gaat ze zeer uitgebreid in op de hersen-darm-huid-as.

Ze legt uit hoe deze van baby af aan ontstaat en wat ’t belang en effect van een gezonde darmflora daarin is.

Darmen zijn één van de belangrijkste factoren in ‘t lichaam als ’t aankomt op gezondheid én een stralende huid.

 

Tegenwoordig is ‘t met name cortisol (stress!) wat onze hormoonhuishouding van slag brengt en dit beïnvloed oa onze huidconditie.

Daarnaast zorgt cortisol voor veel meer gezondheidsproblemen.

Vroeger hadden we de aanmaak van cortisol nodig om te vechten en vluchten, maar tegenwoordig met alle stress die we hebben, wordt dit hormoon te pas en te onpas aangemaakt met alle gevolgen van dien.

Cortisol breekt oa weefsels af, waaronder ‘t collageen id huid!

Terwijl we juist dit collageen nodig hebben om beschadigde cellen te repareren.

Sowieso neemt de aanmaak van collageen in ’t lichaam in de jaren af en dienen we dit op een gegeven moment zeker toe te voegen.

Er is veel te veel antibiotica-gebruik!

 

Vele bacterie-stammen zijn of worden resistent!

Bij huidproblematiek wordt te pas en te onpas antibiotica voorgeschreven met alle gevolgen (ook op de langere termijn) van dien.

Bowe beschrijft ‘t belang van probiotica (zowel inwendig als uitwendig!) i.p.v. antibiotica, ze geeft aan dat wel steeds meer artsen dit gaan inzien, maar nog te weinig.

Ook vind je in dit deel een zelftest; hoe is gesteld met jouw microbioom, wat is jouw bacteriologisch profiel van de huid.

 

De meeste patiënten die Bowe heeft gezien hebben een ontstoken huid, maar hun echte probleem is een ontstoken (disfunctionerende) darm (lekke darm). Steeds meer mensen kennen de zogenaamde ‘lekkende darm’ maar ook de huidbarrière kan ‘lek’ zijn, dit komt oa door stress.

 

Vanaf eind jaren ’90, is in medische vakliteratuur steeds vaker geschreven dat patiënten vaak een combinatie hebben van; huidproblemen, stofwisselingsproblemen en depressies (neerslachtigheid)

 

De meeste huidverbetering bereik je door een combi van verbeteren eetpatroon + probiotica + stressmanagement, maar alleen al een verandering van ‘t eetpatroon door weinig bewerkte voeding + suikers tot je te nemen, heeft al een huid verbeterend effect! 

 

In hoofdstuk 2 vind je tevens een voorbeeld van een eetplan opgesteld door Bowe voor een patiënt.

 

Hoofdstuk 3 gaat over dat je gemoedstoestand (wat je denkt!) zo enorm van invloed is op je huid, stress heeft direct invloed! (welke vorm van stress dan ook). Veel onderzoeken worden aangehaald, waardoor de link steeds duidelijker wordt.

 

Daarna volgt een heel hoofdstuk over de kracht van probiotica (oraal of op huid), iedereen die bij haar komt met problematiek krijgt probiotica voorgeschreven naast de behandeling van de huid! 

 

Wat ik graag met jullie wil delen vanuit deel 2:

 

Bowe “Je moet voeding niet langer zien als enkel een bron van calorieën voor energie of alleen maar een bron van micro- en macrovoedingsstoffen. Voeding communiceert met je cellen/microben, zowel met de diep in je binnenste als met die op de buitenkant van je huid”

 

In dit deel geeft Bowe een basis voedingspatroon, maar uiteraard is iedereen uniek, dus je kunt anders reageren op bepaalde voeding. Experimenteer dus naast de richtlijnen. Houd wel een voedingsdagboek bij om inzicht te krijgen in wat je hebt gegeten en een eventuele reactie.

 

Graag deel ik met jullie globaal de voedingsregels van Bowe:

 

1. Laag glycemisch en onbewerkt voedsel (koolhydraten (snel) grootste boosdoener!

Suiker is de plaag van tegenwoordig!)

2. Kieskeurig met zuivel (geen melk; wei/caseïne, yoghurt in beperkte mate wel! Ei wel!) 

3. Eet antioxidantrijke planten (beperk fruit) 

4. > omega 3 < omega 6 (vet is 1 van de belangrijkste elementen in de gezondheid (van de huid) 

5. Voeg pre- en probiotica toe (gefermenteerde producten) 

Uiteraard wordt er veel dieper op elke ‘regel’ ingegaan en staan er praktische tips bij.

 

Dit deel bevat ook een huidvriendelijke boodschappenlijst, zodat je niet meer alles zelf hoeft te bedenken voor je daadwerkelijk aan de slag kunt.

 

De kracht van sport/ meditatie/slaap (stress-reductie!) komt ook uitgebreid aan bod, want zoals eerder gezegd is dit een minstens zo belangrijk onderdeel voor ’t krijgen van een gezonde huid als voeding en verzorging.

 

In hoofdstuk 8 legt Bowe haar huidverzorgingsregels uit, ook gaat ze in op zonbescherming en probiotica voor uitwendig gebruik (welke stammen bij welke huidaandoening) 

 

Dit hoofdstuk sluit ze af met 2 ‘stiekeme’ oorzaken slechte huid:

1. mobiele telefoons; ga handsfree bellen! (bacteriën) 

2. Medicijnen; veel medicatie heeft effect op huidgezondheid, wat niet is aangegeven in bijsluiter 

 

Hoofdstuk 9 is een heel praktisch hoofdstuk waarin ze je op weg helpt qua suppletie; welke supplementen + probiotica en hoeveel! 

Uiteraard beaamt zij ook dat je dit ‘t liefst via voeding binnen moet krijgen, maar dat is niet haalbaar. De belangrijkste vitaminen voor een gezonde huid: vit C/ vit E/ vit D/ Calcium-Magnesium (verhouding)/ Zink-Koper-Seleen (mineralen)/ Probiotica/Omega 3/ B-vitaminen.

Ook geeft zij weer duidelijk ’t verschil aan tussen synthetische supplementen en natuurlijke (natuur-identieke) supplementen.

 

Wat ik graag met jullie wil delen vanuit deel 3:

 

In dit laatste deel staat een 3 weken plan om je voeding aan te passen, waardoor de hersen-darm-huid-as weer in optimale staat terug komt (ja dit kan snel gaan, maar niet bij iedereen binnen dit tijdsbestek!)

 

Nogmaals benadrukt Bowe dat ’t belangrijk is om je goed te voelen om er goed uit te kunnen zien.

Het is altijd een combinatie van; voeding/stress(management)/verzorging.

Ze gaat per onderwerp uitgebreid in op wat je hier zelf in kan betekenen.

 

Producten/ tips/ weekmenu/ recepten (ook voor verzorging) is ’t laatste stuk van dit boek.

Erg leuk dat je hierdoor daadwerkelijk meteen aan de slag kunt!

 

(Achterin vind je nog heel veel naslagwerk/onderzoeken waar in ’t boek naar verwezen wordt..)

 

Merken jullie hoe enorm enthousiast ik ben over dit boek?

Kijk, ik ben misschien ook wel een beetje een ‘vak-idioot’ (aan ’t worden), maar ik denk dat dit boek voor zoveel mensen een eye-opener kan zijn en ’t is daarnaast ook gewoon nog heel toegankelijk en begrijpelijk geschreven.

Wil je je huid verbeteren, of sowieso je gezondheid upgraden? Dan zou ik dit boek van harte aanbevelen!

 

(Hierboven is veel geschreven over supplementen (vitaminen/eiwitten/probiotica), wij hebben enorm veel mooie producten die helemaal passen in ’t straatje van Dr. Whitney Bowe, dus wil je hier meer informatie over, kijk dan even in onze webshop of stuur ons een berichtje met jouw specifieke vraag, wij denken heel graag mee!)

 

Bonus, receptje vanuit ’t boek voor een gezichtsmasker:

 Wist je dat je heel makkelijk een supergoed gezichtsmasker zelf maakt?

 

- 1 theelepel jojoba-olie

- 1 theelepel rauwe biologische honing 

- 2-3 probioticacapsules (afhankelijk vd staat van de huid kies je uit welke je gebruikt)

 

Roer bovenstaande goed door elkaar in een kommetje en breng aan op een schone huid, laat zitten voor 15-20 min. Maak je gezicht schoon met een washandje & dep ‘t droog. Breng daarna je normale gezichtsverzorging aan.

 

Veel plezier met het toepassen van deze tips, of met het lezen van dit zeer inspirerende boek!

 

Liefs, Kim!

 

 

 

 

Please reload

Populairste blogs

Pink-oats-bowl!

December 4, 2019

1/10
Please reload

Eerder geplaatst
Please reload

Volg Pure Generaties
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon

© 2016 by PURE GENERATIES

PRIVACYVERKLARING!

 

 

PURE GENERATIES:

 

Kim Moorman

Daphne van Wietmarschen

(06-42269404)

Gerst 6

7623 HJ Borne