Miso-pinda-champignons met noodles

June 3, 2019

Echt één van de meest lekkere gerechtjes die ik de laatste tijd heb bedacht!

Zo lekker romig, daar kun je soms zo’n zin in hebben.. :-)

Ingrediënten (2 à 3 personen):

- 1/2 blikje kokosmelk (van 270 ml, dus +/- 135 ml) 
- 1,5 lepel 100% pindakaas (of notenpasta) 
- kokosolie om in te bakken 
- bakje champignons 
- halve zak babyspinazie 
- noodles naar keuze (ik had Thaise rijstnoodles van zilvervliesrijst)  
- 1 blokje miso-bouillon.  
- mespuntje cayennepeper 
- evt Keltisch zeezout  + peper naar smaak 
- pinda’s als topping (ik had biologische doppinda’s) 

 

Werkwijze: 

* Snij de champignons, prei en spinazie
* Pak een grote wokpan en smelt de kokosolie 
* Bak de prei
* Voeg de champignons toe en bak mee

* Voeg de kruiden toe 
* Voeg de kokosmelk toe
* Voeg de pindakaas toe
* (zet vast water op voor de noodles)
* Goed roeren en even laten sudderen & proeven of ‘t op smaak is!

* Noodles koken (die ik gebruikte leg je 2 min in net gekookt water) 
* Voeg de spinazie toe
* Doe de noodles bij je saus en roer goed door

* Schep ‘t op je bord en top af met een handje pinda’s

Eet smakelijk! 

 

MISO wat is dat nou eigenlijk?

 

Tijdens onze workshops geven we vaak aan dat miso érg gezond is, maar wat is miso nou eigenlijk precies? 

Umami, de vijfde smaak in het Japans, beter bekend als miso.

Dit ingrediënt wordt steeds vaker gebruikt in Nederland, maar toch is het voor veel mensen nog onbekend.

 

Japanners noemen miso dus Umami, wat de vijfde smaak betekent.

Zij doen dit omdat miso een heel andere smaak heeft dan de vijf basissmaken die er zijn, namelijk zoet, zuur, zout én bitter.

Miso is een gefermenteerd gerecht dat bestaan uit sojabonen, zout en granen. Fermenteren betekent het omzetten van biologische materialen met behulp van bacteriën, celculturen of schimmels.

In Azië worden er redelijk veel gefermenteerde producten gemaakt.

Toch is miso wel één van de bekendste. Het is zelfs zo populair dat ieder dorpje of stadje zijn eigen miso maakt. De smaken van die Japanse bouillonpasta kunnen dus erg verschillen van elkaar. Dit komt doordat de hoeveelheid en de soort graan, de hoeveelheid fermentatiestarter die is toegevoegd en de rijpingsgraad overal anders zijn.


Miso bevordert de darmflora en de spijsvertering. Dit komt doordat bij het fermenteren de complexe proteïnen, vetten en koolhydraten in de sojabonen worden afgebroken. Dit helpt de spijsvertering en daardoor ontstaan er ook nog eens goede darmbacteriën. Miso vind je meestal in een kruidenpasta (deze kun je ook zelf maken, Google maar eens), deze zit naast bovengenoemde ook bommetje vol met ijzer, calcium, potassium, vitamine B en proteïnen.

 

Dat miso een bron is van goede stoffen en dus gezond is, is natuurlijk heel fijn. Toch zouden wij je niet adviseren om een eetlepel van deze pasta in één hap naar binnen te werken, zodat je die goede stoffen binnenkrijgt. De smaak van de pasta is er namelijk een waar je misschien een beetje aan moet wennen. Hij wordt vooral gebruikt om gerechten op smaak te brengen. De meest klassieke bereiding van miso is in de soep. 

Dit traditionele Japanse gerecht wordt bij zowel het ontbijt, de lunch als het avondeten gegeten.

 

Wist je dat wij bouillonblokjes in de webshop hebben waar miso in is verwerkt? 

 

 

Please reload

Populairste blogs

Pink-oats-bowl!

December 4, 2019

1/10
Please reload

Eerder geplaatst
Please reload

Volg Pure Generaties
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon

© 2016 by PURE GENERATIES

PRIVACYVERKLARING!

 

 

PURE GENERATIES:

 

Kim Moorman

Daphne van Wietmarschen

(06-42269404)

Gerst 6

7623 HJ Borne