Review Pioppi- hét kookboek!


Veel van jullie hebben vast de laatste tijd wel eens gehoord van het Pioppi-dieet, klopt dat?

Het dieet wat overgewaaid is uit 't zuid Italiaanse vissersdorpje Pioppi.

Is 't wel een dieet? Nee, maar daarover later meer..

Ik kreeg van Karakter uitgevers het nieuwe Pioppi kookboek opgestuurd om te reviewen.

Het boek is geschreven door een aantal mensen samen:

Dr. Aseem Malhotra (cardioloog/onderzoeker),

Donald O'Neill (documentairemaker/mede-auteur Pioppi-dieet),

Antonio Morinelli (chefkok Pioppi) en onze 'eigen'

Nora French (healthcoach/auteur).

Dit boek bevat naast veel achtergrondinformatie, wel 100 recepten en weekmenu's waar je direct mee aan de slag kan!

Een korte samenvatting van wat 't Pioppi-dieet nou is.

Zoals gezegd is Pioppi een dorpje in Italië, 't dieet is een uitwerking van hoe de mensen daar eten (en leven).

Een voorloper was 't mediterrane dieet, maar bij Pioppi is dit op punten vergelijkbaar, de pasta en pizza daargelaten.

Pioppi heeft een andere kijk op verzadigd vet, daar raken aderen niet van verstopt.

Door 't Pioppi-dieet verbeter je je insulinegevoeligheid, daardoor kunnen risicofactoren voor hartaandoeningen worden teruggedrongen, worden mensen slanker en energieker.

In 't 1e hoofdstuk van 't boek wordt hier uitgebreid op ingegaan.

Een korte opsomming:

-Geen dieet, want ze voorspellen dat deze leefwijze een blijver is

-Geen calorieën tellen en geen honger hebben

-Smaakvolle voedzame maaltijden

-Pure producten, goede vetten, weinig koolhydraten (geen suikers/ geraffineerde koolhydraten)

-Vis, vlees, kaas, yoghurt, eieren, noten, fruit en heel veel groenten én zelfs af en toe een glas rode wijn

Het boek is opgedeeld in de volgende hoofdstukken:

-Inhoud dieet

-Basisprincipes

-Aan de slag

-Favo ingrediënten

-Weekmenu's

-Boodschappenlijst

-Recepten

Basisprincipes Pioppi-dieet = gezond eten, genoeg bewegen, goede nachtrust, behouden van sociale contacten en genoeg ontspannen (stress vermijden!)

In dit zelfde hoofdstuk een goede uitleg over 't stoppen met suiker en 't belang daarvan en een stukje uitleg over vasten.

Tijdens 't dieet is 't namelijk de bedoeling dat je 1 dag per week vast (24 uur). Dit kun je ook in fasen opbouwen, bijvoorbeeld eerst van avondeten tot volgende dag de lunch.

In 't volgende hoofdstuk 'aan de slag' krijg je praktische tips die je mee kan nemen voor je daadwerkelijk start.

De 'favoriete ingrediënten' van 't Pioppi-dieet zijn er veel en dat wordt mooi toegelicht in een apart hoofdstuk. Samengevat: goede vetten/groenten/specerijen

In 't hoofdstuk met de 'weekmenu's' kun je duidelijk zien dat ze hier kiezen voor een vaste dag waarop je gaat vasten en voor de rest kun je de gerechten terugvinden bij de receptenindex. Ook besteden ze nog even aandacht aan handige keukenhulpjes die veelgebruikt worden bij 't maken van de recepten verderop in 't boek.