"ontbijt/ brunch/ tussendoortje/ lunch/ diner/gourmet....hoe komen we de feestdagen gezellig & gezond door"

April 17, 2019

Pasen is tegenwoordig net als Kerst een feest wat grotendeels draait om lekker en gezellig eten.

Daar kun je bijna niet omheen, want of 't nou de zoete lekkernijen zijn of de uitgebreide brunch of lunch bij familie, 't is toch een onderdeel van de feestdagen!

In deze blog willen we jullie wat handvatten geven hoe je je gezonde lifestyle niet helemaal los hoeft te laten tijdens de feestdagen en toch kunt genieten van 't eten en de gezelligheid die met eten gepaard gaat.

Al eerder schreven wij een 'weetje' over eieren (Pasen) want zijn ze nou gezond of toch van invloed op je cholesterol?

Lees 't weetje hier even terug.

Hieronder 7 punten die je naar onze mening in je achterhoofd 'moet' houden als er feestdagen, voor de deur staan:

1. Geniet!

We kunnen 't niet vaak genoeg benadrukken en blijven 't dus herhalen; eet je eens wat meer dan gebruikelijk of wat dingen die je jezelf normaal niet toestaat (alcohol/suiker etc), geniet er dan in ieder geval volop van!

Stress hierover hebben is 't niet waard en daardoor wordt 't allemaal ook heel beladen en dat is totaal niet nodig!

Zolang 't maar bij die ene dag/paar dagen/vakantie etc blijft is er totaal geen man overboord.

Weten jullie dat stress zorgt voor aanmaak van 't hormoon cortisol, wat een vet-opslag-hormoon is?!

Dus mensen, geniet van 't moment als je deze besluit te nemen!

2. Planning

Bedenk enkele dagen voor de Pasen wat je gaat doen met de Pasen en wanneer je wel of niet thuis bent en dus wel of niet thuis eet.

Heb je bijvoorbeeld op 1e paasdag een uitgebreide brunch staan, ga dan niet uitgebreid ontbijten, maar start de dag met een groentesap, smoothie of een biologische ontbijtvervanger.

Ben je met 't avondeten weer thuis, hou deze maaltijd dan ook licht.

Bak bijvoorbeeld een gevulde omelet. Voor het recept, klik hier

Eet een salade of maak een licht soepje.

Door bij de andere maaltijden rekening te houden met die uitgebreide brunch, heb je al veel winst behaald!

Zo kun je dit uiteraard ook doen wanneer je gaat gourmetten, dan houdt je 't de rest van de dag licht qua maaltijden, denk aan soepen/ sapjes/ smoothies/ salades.

Bij alles geldt; ga geen maaltijden overslaan, want dan kom je extra hongerig aan en zijn de verleidingen des te groter, maak gewoon de goede keuzes voor de maaltijden er omheen.

3. Eet met mate

Wat je ogen zien, dat wil je ook al gauw allemaal eten.

Maak je de keuze dat je jezelf 'alles' toestaat deze dagen, prima, maar wil je de remmen niet loslaten tijdens deze dagen omdat je 't bijvoorbeeld lastig vindt om daarna de draad weer op te pakken, bepaal dat vooraf voor welke strategie je gaat:

optie 1; kies 3 dingen die je heeeeel lekker vindt en ga daarvan genieten,

optie 2; neem van alles wat je lekker vindt een heel klein stukje en dan bedoelen we ook echt klein! ;-) gewoon voor de smaak, vulling krijg je deze dagen toch al genoeg.

4. Vermijden

Een aantal dingen kun je naar onze mening echt 't beste vermijden als je aan de brunch/lunch tafel zit/op de koffie bent, als je op je gezondheid wil letten:


- Brood.... en dan bedoelen we tarwebrood, bolletjes, paasbrood etc.

Wil je toch iets van brood eten, kies dan voor een goede desem variant of ga voor 100% spelt. (Tarwe-)brood zorgt voor een opgeblazen buik, bevat vaak suikers en veeeeeel koolhydraten, die je tijdens deze 'zit-dagen' niet gaat verbranden en je bloedsuiker gaat ervan schommelen.


- Bewerkte voeding.... alle kant en klaar producten, ook vleeswaren etc bevatten conserveermiddelen/ e-nummers, veel van deze stoffen zorgen ervoor dat we ons minder goed gaan voelen, blazen ons (buik) op en zorgen ervoor dat we meeeeeeerrrr willen, niet zo handig als je wil opletten, dus kies voor onbewerkte pure voeding, net zoals je normaliter doet.


- Suikers.... 't nadeel, naast de nadelige invloed op onze gezondheid, van suiker is dat je een enorme piek in je bloedsuiker krijgt, maar dat je daarna ook een dikke vette dip krijgt.

Deze dip zorgt ervoor dat je weer wil gaan eten en vooral meer van wat ervoor heeft gezorgd dat je deze dip kreeg.

Kijk als je heel sterk in je schoenen staat, neem gerust dat paaseitje of die huisgemaakte 'not-so-healthy' jam van je oma, maar wees je bewust van dit effect. Overigens is een goede tip om dit dal in je bloedsuikerspiegel (enigszins) te voorkomen om (fruit)suikers te combineren met goede vetten! (bijvoorbeeld avocado in je smoothie) of met eiwitten.

5. Nee zeggen mag!

'Aaahhh toe doe niet zo saai' 'Maar jij kunt dat wel hebben' 'Ik neem toch ook'

We kennen ze allemaal deze opmerkingen. Velen maakt 't waarschijnlijk niet uit wat er gezegd wordt, maar er zijn ook mensen die hier toch wat gevoeliger voor zijn en dat geeft niet, maar wees je er bewust van, want dit kan ook voor een 'zwak' moment zorgen waarin je toegeeft aan wat je met jezelf hebt afgesproken.

Nee zeggen mag en is niet erg!

Als jij er lichamelijk of mentaal nadien last van hebt, moet je er ook in je eentje mee dealen, dus kom gewoon op voor jezelf, uiteindelijk zal iedereen 't dapper vinden dat je zo achter je eigen keuze staat en voor jezelf kiest!

6. Neem iets mee!

Bak zelf iets wat je helemaal lekker vindt en wat past binnen jouw healthy lifestyle. Zo kun je lekker genieten, maar heb je geen last van al 't bovengenoemde!

Maak bijvoorbeeld zelf een paasbrood (klik hier voor 't recept), bak een bananenbrood (klik hier voor 't recept)  of maak snackballetjes in de plaats voor paaseitjes (klik hier voor 't recept)

Wedden dat de hele familie straks zit te genieten van jouw creatie! ;-)

7. Back to normal!

Maak de afspraak met jezelf dat je de dag na 2e paasdag ook gewoon weer helemaal teruggaat naar 't eetpatroon wat voor jouw gezondheid 't beste werkt.

Geen smoesjes dat er nog restjes zijn, geef ze lekker weg en ga weer uitermate goed voor jezelf en je eigen gezondheid zorgen!

Drink de dagen na dit soort feestdagen extra water, start de dag met een uitgeknepen halve citroen in warm water (drink met rietje!), maak een groene smoothie als ontbijt/ lunch/ tussendoor en drink bijvoorbeeld 's morgens de Skinny Detox morning thee als begin van de dag en voor het slapengaan de Skinny Detox Night thee (bestel hier)  om je lichaam extra te reinigen van wat je eventueel tijdens de Paasdagen tot je hebt genomen.

Zo ben je weer extra snel op 't juiste pad!

We hopen dat we jullie met deze blog wat handvatten hebben kunnen geven, wellicht heb jij ook nog een goede tip?

 

Deel deze dan onder 't bericht op FB/IG zodat alle volgers er wat aan kunnen hebben!

HELE GEZELLIGE PAASDAGEN GEWENST!!

 

Liefs Kim & Daphne

Please reload

Populairste blogs

Mushrooms 4 life!

November 6, 2019

1/10
Please reload

Eerder geplaatst
Please reload

Volg Pure Generaties
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon

© 2016 by PURE GENERATIES

PRIVACYVERKLARING!

 

 

PURE GENERATIES:

 

Kim Moorman

Daphne van Wietmarschen

(06-42269404)

Gerst 6

7623 HJ Borne