Ben jij (een) zuur(pruim) ???

October 25, 2019

Bijna iedereen weet wel dat je zélf moet werken aan een gezonde voedingsstijl en leefwijze om gezond oud te kunnen worden.

Het is naar mijn mening hard nodig omdat je dan werkt aan het voorkomen van, zoals dat tegenwoordig zo treffend genoemd wordt, de Westerse welvaartsziekten en dan praten we over laaggradige ontstekingen, ook wel stille ontstekingen genoemd.

 

Stille ontstekingen spelen vaak een rol bij:

 

-Insulineresistentie (diabetes-2),

-veel buikvet,

-obesitas,

-hart-en vaatziekten,

-fibromyalgie,

-depressie,

-botontkalking,

-reuma,

-kanker,

-Alzheimer,

-Parkinson,

-dementie,

-lekkende darmen,

-huidklachten,

-chronische stressklachten,

-chronische vermoeidheid,

-onbegrepen pijnklachten.

 

We zorgen allemaal goed voor ons huis, onze auto krijgt op tijd zijn beurten en ook de tuinen worden goed onderhouden.....maar hoe zit dat met ons eigen lichaam, ons "huis", ons "voertuig", ons "paradijs"?

 

Basische voedingsmiddelen zouden de overhand moeten hebben in ons dagelijkse voedingspatroon. De ideale verhouding voor ons lichaam is 80% zwak basische en basische voedingsmiddelen en 20% zuurvormende voedingsmiddelen.

Dat betekent dus veel groenten eten, het liefst geroerbakte, gesmoorde of gestoomde, eventueel in combinatie met rauwkost.

(Als je groenten kookt in water en vervolgens het kookvocht afgiet, gooi je met het kookvocht veel basische mineralen weg).

 

Basische voedingsmiddelen laten een basische rest achter in je lichaam, zure voedingsmiddelen een zure rest.

Ons lijf kan eigenlijk alleen goed functioneren bij een basische rest.

Bij teveel zuren worden er calcium en andere mineralen aan onze botten onttrokken.

Met behulp van deze mineralen wordt ons bloed weer basisch gemaakt (hoe knap is ons lichaam he), maar helaas gaat dit ten koste van onze botten.

Levensmiddelen zoals graan, rijst, vlees, vleeswaren, alles wat suiker/ fructose bevat, alcohol, frisdranken, soja, witmeel (bloem), koffie, zwarte thee en peulvruchten, leveren een extra bijdrage aan de chronische verzuring.

 

Hoe basisch je ook eet, wanneer je slecht kauwt en te grote hoeveelheden eet, kan de uitwerking ervan op je lichaam compleet averechts zijn.

Dit geldt vooral voor voedingsmiddelen die gemakkelijk gaan gisten, dan krijg je een opgeblazen buik en winderigheid na het eten.

Voedingsmiddelen die gemakkelijk gisten zijn grof gesneden rauwkost, fruit, compote en vruchtensappen.

Door het gistingsproces worden er zuren geproduceerd in je darmen, die vervolgens worden opgenomen in het bloed.

 

Kauw goed en meng het speeksel goed door elke hap voedsel en bij voorkeur ook door dranken (dus spuug gerust eerst in je drankje en laat het even staan....zo weet je in ieder geval dat er verder niemand aankomt haha)

Eet langzaam en stop met eten zodra je maag zegt dat je voldoende hebt gehad. Langzaam eten voorkomt overeten.

 

Drink voldoende water voor een optimale uitscheiding via de nieren.

Zorg dat de darmflora gezond is; eet voldoende (in water oplosbare) vezels zoals groenten, fruit, peulvruchten, haver, gerst, zeewier. Eet ook gefermenteerde producten; yoghurt, biogarde, karnemelk, zuurkool, natuurdesembrood, miso, tamari.

 

Door lichaamsbeweging (met een diepe ademhaling) voeren de longen kooldioxide af en dat heeft een ontzurende werking.

Ook stress (zure gedachten) verzuurt het lichaam, wees optimistisch en ga met optimistische mensen om (ik besef me dat dat gemakkelijk gezegd is ;-)).

Sterk zurenvormend voedsel:

Vlees, soja(producten), kaas, vleeswaren, suikers, witmeelproducten, zwarte thee, koffie, alcohol, frisdranken

 

Zurenvormend voedsel:

Peulvruchten (dus ook pinda’s), granen, vis, eigeel, gezwavelde zuidvruchten

 

Zwak zurenvormend/ zwak basenvormend voedsel:

Kwark, noten, zaden, roomboter, olie, creme fraiche, ongezwavelde zuidvruchten, eiwit

 

Basenvormend voedsel:

Vloeibare melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt), amandelen, biogarde, zonnebloempitten

 

Sterk basenvormend voedsel:

Groenten, fruit, aardappelen, groentesappen, vruchtesappen, kruidenthee, mineraalwater, rode wijn.

 

Zoals in bovenstaande te lezen is onttrekt ons lichaam zelf mineralen aan bv onze botten om verzuring tegen te gaan.

Één van deze mineralen is MAGNESIUM en het is dus zaak om deze sowieso aan te vullen: 

https://www.puregeneraties.nl/product-page/new-care-magnesium-60-capsules

 

Wil je nu eens meten hoe het gesteld is met jouw zuurgraad?

Dan kun je daarvoor deze stripjes aanschaffen:

https://www.puregeneraties.nl/product-page/bonusan-24-teststrips-ph-waarde-urine

 

Je kunt dan op verschillende tijdstippen/ dagen eens meten hoe het (ongeveer) gesteld is met jouw ZUURPRUIM zijn. 

Je gebruikt de stripjes door ze in je urine te houden, even te laten 'drogen' en dan de kleur te vergelijken met die op de omslag.

Uiteraard meet je niet direct na het wakker worden en ook niet direct na een maaltijd. 

Als je dit een aantal keren herhaald heb je een globaal beeld en vallen er hopelijk enkele kwartjes. 

 

Meer informatie nodig? mail dan naar daphne@puregeneraties.nl 

 

 

 

Please reload

Populairste blogs

Pink-oats-bowl!

December 4, 2019

1/10
Please reload

Eerder geplaatst
Please reload

Volg Pure Generaties
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon

© 2016 by PURE GENERATIES

PRIVACYVERKLARING!

 

 

PURE GENERATIES:

 

Kim Moorman

Daphne van Wietmarschen

(06-42269404)

Gerst 6

7623 HJ Borne