Lekker warm ontbijtje! (glutenvrij/vegan/exorfinevrij)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; ik hou enorm van ontbijten! Mensen die zeggen 'ik ben vergeten te ontbijten' of 'ik krijg 's morgens geen hap door m'n keel', met alle respect hoor, maar dat begrijp ik ECHT niet. Zelf bedenk ik meestal de dag/avond ervoor al wat ik ga ontbijten en 't komt geregeld voor dat ik dan vast wat voorbereid. Uiteraard maak ook ik bij tijdnood of drukte wel eens een snel ontbijtje van crackers oid, maar vooral de afwisseling in ontbijtjes vind ik fijn en belangrijk. Belangrijk omdat je je lichaam zo ook 'wakker' houdt en je stofwisseling op scherp! (De keren dat ik niet ontbijt en ga vasten, schuif ik 't ontbijt vaak door naar de lunch omdat ik zo van ontbijtjes hou!) De mensen die mij kennen weten dat ik in de wintermaanden erg vaak ontbijtjes maak met de ingrediënten: appel, kaneel en rozijnen. Dit geeft mij gewoon echt een winter-gevoel, vooral als ik 't warm maak. De afgelopen tijd maakte ik 2x een ontbijtje met een 'left-over' van de vorige avond daarin verwerkt, die simpel zijn en verrassend lekker, dus ik deel ze hieronder graag met jullie, maar eerst nog wat achtergrondinformatie over de producten. De ene 'left-over' was biologische basmatirijst. Een heel fijn product omdat 't een rijstsoort is met een 'volle' smaak en heerlijk geurend. Basmatirijst is glutenvrij en bevat weinig fytinezuur. Fytinezuur kan de opname van mineralen (calcium/magnesium/ijzer/zink) en eiwitten vertragen en bemoeilijken. Ook kan rijst en dan specifiek de lysine die 't bevat, bijv een koorslip helpen voorkomen of verminderen. Ongeraffineerde rijst ontgift tevens de dikke darm en de basmatirijst geeft de minste bloedsuikerschommelingen (lage glycemische index). Van dit laatste worden we uiteraard blij omdat dit zorgt voor een lange verzadiging (deze koolhydraten worden langzaam afgebroken en langzaam opgenomen) en geen pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel waardoor gevreesde 'snack-attacks' kunnen toeslaan! Voor 't avondeten nog een tip; als je rijst eet in combinatie met peulvruchten zorgt dit voor een grotere beschikbaarheid van de eiwitten. De andere 'left-over' was biologische quinoa. Quinoa is een echt superfood, 't bevat zoveel mineralen, teveel om hier allemaal te noemen (oa magnesium/foliumzuur/zink). 'T is niet genetisch gemodificeerd en glutenvrij. Eigenlijk is quinoa een zaad, maar we bereiden/eten 't als een graan. Quinoa bevat 2x zoveel vezels als andere granen. 'T bevat veel essentiële aminozuren (dat is de soort die 't lichaam zelf niet kan aanmaken) en is daardoor een perfecte bron van eiwit. Ook bevat 't veel anti-oxidanten die veroudering en veel ziekten kunnen helpen tegen te gaan/bestrijden. Net als de basmatirijst heeft quinoa een lage glycemische index (zie uitleg hierboven). Zoveel voordelen in 1 graan (zaad), echt mensen google eens op quinoa en lees zelf alles wat dit prachtige product in zich heeft! Genoeg redenen dus om beide producten geregeld aan je voeding toe te voegen! Ontbijt-recept: Ingrediënten: - Zoet-zure biologische appel - 2 theelepeltjes extra vierge kokosolie - 2 theelepeltjes (of meer als je lekker vindt) ceylon kaneel - Handje ongezwavelde biologische rozijnen - Paar schepjes suikervrije appelmoes (kleine portie-bakjes verkrijgbaar bij de supermarkt of zelf te maken uiteraard) - Handje gevijzelde ongezouten/ongebrande notenmix - 2 opscheplepels gekookte biologische quinoa of biologische basmatirijst Werkwijze: Schil de appel en snij 'm in kleine stukjes. Doe de kokosolie in een klein koekenpannetje en verwarm deze. Voeg de appel toe en bak deze op middelhoog vuur voor een paar minuutjes. Voeg de kaneel en rozijnen toe en laat 't nog even bakken. Zet 't vuur laag en voeg de appelmoes toe, laat dit nog even zachtjes pruttelen. Pak een schaaltje en schep daarin de quinoa of rijst, daar schep je 't appelmengsel bovenop en als topping de gevijzelde nootjes. Eet smakelijk!! Wat is jullie favoriete winterontbijtje? Kiezen jullie ook vaker voor warm? Liefs Kim


Tip: de groene onderstreepte producten zijn direct aan te klikken en bestellen in onze Pure Generaties webshop!

Populairste blogs
Eerder geplaatst
Volg Pure Generaties
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

© 2016 by PURE GENERATIES

PRIVACYVERKLARING!

Disclaimer!

Algemene voorwaarden!

 

 

PURE GENERATIES:

 

Kim Moorman

Daphne van Wietmarschen

(06-42269404)

Gerst 6

7623 HJ Borne

 

 

DO PG logo RGB.JPG